Тихата война за милиарди, която автомобилният бранш губи

На компаниите им се налага да навлизат в непознати води

Volkswagen софтуер

Volkswagen

А втомобилният бранш трябва да се справя с много предизвикателства и открива, че това е свързано с кардинални промени. Те карат производителите да навлизат в непознати води и се налага да го правят бързо, без много възможности за обмисляне.

А в някои случаи дори се налага да водят своеобразна война за надмощия, позициониране и привличане на правилните хора. Точно това се случва в сферата на т.нар. софтуерно-дефинирани автомобили, съобщава InsideEVs. Автомобилните производители са вкопчени във война за сегмент за над милиард долара и за момента всички губят. Някои повече, други – по-малко.

За момента няма ясно изразен лидер във софтуерно-дефинираните автомобили (SDV). Производителите се надпреварват за тази позиция, защото виждат какво става и в ИТ сектора – който е водач в дадена ниша, задава нейния тон. Както Apple и Samsung диктуват развитието на смартфоните, OpenAI – на изкуствения интелект, Meta – на социалните мрежи, Google – на търсенето и т.н. И автомобилните компании искат да са тези, с които всички ще се съобразяват.

Освен това самите клиенти вече свикнаха на бързи и модерни мобилни устройства и компютри и очакват същото ниво на софтуерна класа и в автомобилите си. Особено имайки предвид, че и самите коли стават все по-технологични и скъпи.

Засега обаче нито един производител не е успял да намери правилното решение. SDV са идеално решение и за компаниите. Чрез тях те ще могат да обновяват автомобилите по-бързо и по-често, да предлагат повече и по-уникални услуги, които са специфични за бранда и модела. Но и създава риск да се изкушат да пускат софтуера по-бързо отколкото е разумно и да го поправят в движение чрез актуализации. Проблем, който вече трови гейминг индустрията и предизвиква недоволство на играчите. При колите залогът е още по-голям, защото все пак са големи и тежки машини, които се движат в реалния свят и всичко трябва да е на ниво.

За момента производителите нямат централизирано решение. Всички разработват свои идеи, с различна степен на успеваемост. Често са свързани с отлагания, бъгове  и скъпи преработки. Но някои все пак успяват да изкарат готови модели на пазара. Например някои предложения на Volvo и Polestar.

Други напредват бързо. Ford отчита значителен напредък за последните две години и увеличава своята увереност. Volkswagen пък изпитва трудности и макар че започна рано и с много средства, страничните проблеми на компанията костваха и нейната SDV платформа, която все още не е готова.

Предстои BMW да навлезе в сегмента с Neue Klasse моделите. Mercedes пък ще стартира с CLA също тази година. Hyundai и Kia работят за плавен преход към SDV, но засега също нямат подобно предложение, което да е напълно според тези критерии. Същото важи и за другите марки.

Защо е толкова трудно? Защото на практика трябва да бъде изградена мащабна операционна система, прилежаща инфраструктура, екосистема от приложения и услуги и всичко това да може да се актуализира от разстояние, да е с много високо ниво на киберсигурност и да се съобразява с факта, че е автомобил, а не смартфон. Съответно има и много други системи в колата, сложна електрическа инфраструктура, механика и т.н.

Всичко това трябва да бъде обединено в едно цяло, което да работи също толкова бързо, леко и гладко, колкото смартфон. За момента това се отдава предимно на нишови компании като Rivian, Lucid. От по-масовите успех има Tesla, но пък нейните проблеми показват, че SDV не е панацея и няма да гарантира продажби, ако софтуерът е на ниво, но другите компоненти и фактори не са.

Засега големите победители са китайските марки. На тях им се отдава, защото от самото начало са създадени с SDV концепцията, разработват колите си като ИТ продукти – бързо и гъвкаво. Имат и нужните ресурси и голям пазар, който бързо да възвърне инвестициите и да даде обратна връзка какво да се подобри. За утвърдените производители с по-различна философия този преход е труден и трябва да се „пречупят“ да сменят философията и подхода си, ако не искат да изостанат още повече.

коли автомобили технологии софтуерно дефиниран автомобил софтуер софтуерни проблеми